تیر ۳۱, ۱۴۰۳

۱۴ توصیه کاربردی برای اصلاح الگوی غذایی جوانان

14 توصیه کاربردی برای اصلاح الگوی غذایی جوانان


کد خبر: ۲۵۶۷۵۲

تاریخ انتشار: چهارشنبه ۰۹ اسفند ۱۴۰۲ – ۱۱:۲۷

به گزارش بهداشت نیوز، تعادل به معنی مصرف مقادیر کافی از مواد مورد نیاز برای حفظ سلامت بدن، تنوع یعنی مصرف انواع مختلف مواد غذایی از گروه اصلی غذایی و تناسب یعنی هر فردی با توجه به سن، جنس و شرایط جسمی خود از گروه های مختلف مواد غذایی دریافت کند.

تغذیه صحیح ضمن تأمین کالری و مواد مغذی موردنیاز بدن، از افزایش یا کاهش نامناسب وزن و همچنین طیف وسیعی از اختلالات جسمی و روانی مرتبط با تغذیه جلوگیری کرده و سبب ارتقای قابلیت های فرد می شود. جوانان، به عنوان افرادی که زندگی فعال و پر تنشی دارند نیز از این قاعده مستثنی نیستند و بنا به شرایط جسمی و روحی خاص خود، به الگوی غذایی ویژه ای نیاز دارند.

۱۴ گام تا اصلاح الگوی غذایی جوانان:

مصرف نان های سبوس دار مانند نان سنگک و نان جو، برنج قهوه ای و ماکارونی های غنی شده با فیبر

مصرف ۳-۲ مرتبه حبوبات در هفته

مصرف روزانه دست کم ۲ واحد میوه از میوه های تازه فصل

افزایش مصرف سبزی ها مانند مصرف سالاد یا سبزی خوردن یا سبزی های پخته همراه با هر وعده غذایی

کاهش مصرف گوشت قرمز و افزایش مصرف گوشت های سفید

مصرف غذاهای دریایی مانند ماهی و میگو هفته ای ۲ مرتبه

مصرف وعده های غذایی در ساعت های ثابت و مشخص

لزوم مصرف صبحانه کامل شامل: نان سبوس دار، منابع پروتئینی مانند پنیر، تخم مرغ، عدسی، همچنین انواع سبزی های تازه

محدود کردن مصرف انواع فست فود، گوشت های فرآوری شده مانند سوسیس و کالباس و غذاهای کنسروی

پرهیز از مصرف مداوم نوشیدنی های گازدار، نوشیدنی های انرژی زا و کافئین دار و آبمیوه های مصنوعی و حاوی قند افزوده

nbsp;      مصرف ماهانه یک عدد مکمل ۵۰ هزار واحدی ویتامین D به منظور پیشگیری از کمبود این ویتامین

انجام فعالیت بدنی دست کم ۵ روز در هفته

کاهش مصرف قند، شکر و کیک و شیرین های خامه ای

حفظ وزن در محدوده BMI طبیعی و اقدام برای کاهش/ افزایش وزن (در صورت لزوم) تحت نظر کارشناسان تغذیه



منبع

About The Author

تمام حقوق نزد سلامت جان محفوظ است | Newsphere by AF themes.